Hilkka Kemppi Tukevasti ilmassa

Suomi tarvitsee raideyhteyden Jäämerelle sekä Baltiaan

Viime viikolla uutisoitiin mahdollisuudesta rakentaa raideyhteys Pohjois-Suomesta Jäämerelle. Uutinen oli erinomainen. Panostukset liikenneverkkoon toimivat myös elvytyspolitiikkana taloudellisen matalasuhdanteen aikana. Kunnianhimoiset liikennehankkeet ruokkivat osaltaan tulevaisuususkoa ja tulevaisuuden kasvua.

Euroopan Unionin pohjoisimpana jäsenmaana Suomesta löytyy korkeatasoista arktista osaamista, jota on kyettävä hyödyntämään entistä paremmin. Suora raideyhteys Jäämerelle, joko Kirkkoniemen tai Muurmanskin kautta, tekisi Suomesta logistisen kauttakulkuväylän Euroopasta Jäämerelle. Tämä avaisi huikeita elinkeinopoliittisia mahdollisuuksia.

Olisi järkevää kytkeä Jäämeren ratahankkeeseen raideyhteys Helsingistä Tallinnaan. Yhteytemme Eurooppaan kulkee tällä hetkellä ilma- tai vesiteitse.Suomen rautatieverkon yhdistäminen Baltian kautta Eurooppaan ja pohjoisen kautta Jäämerelle tekisi Suomesta pohjoisen Euroopan logistisen solmukohdan. Suuret raidehankkeet tulee nähdä investointeina kilpailukykyyn ja sitä kautta tulevaan kasvuun.

EU:ssa on jo nyt jo kehitteillä raideyhteyksiä, jotka parantavat Pohjoisen Euroopan saavutettavuutta. Tärkein näistä on Varsovan ja Tallinnan yhdistävä jättimäinen ratahanke Rail Baltica. EU-rahoituksen saaminen Jäämeren ja Baltian ratayhteyksiin on poliittista realismia. Suomen koko poliittisen johdon on oltava asiassa aktiivinen ja aloitteellinen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Tapani Lahnakoski

Jäämerelle ilman muuta, mutta merenalitus on kallista ja hommaa hankaloittaa muun Euroopan kapeampi raideleveys Puolasta alkaen.

Käyttäjän KristiinaNuotio kuva
Kristiina Nuotio

Juu kyl tarvitsee,mut pohjoisen raideleveys tulee olla yhteneväinen lännen vastaavan kanssa eikä yllätysputki sisääntuloksi vaarantamaan sisäistä harmoniaa,eiks vaan?
Rakentakaa itse omilla rahoilla, saa käyttää aivosoluja.

Toimituksen poiminnat